tisdag 21 september 2010

oj! åhå! *lätt rodnad*

Jag hade länge nån sorts idé om att jag – eller kanske då i synnerhet den här bloggen – liksom skulle stå lite utanför resten av bloggvärlden. Inte som att det jag skrev var bättre eller annorlundare än det andra, mest för att jag väl tänkte mig att ... jag vet inte, att jag skrev för mig själv? Nå, jag vet inte, kan inte riktigt förklara känslan. Men den kullkastades hur som helst helt nu när jag såg att jag av Moa på textappeal fått den här:

Som sagt: oj! åh! Tack!

Följande krävs som motprestation:
♦ kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
♦ tacka och länka till den som nominerade dig
♦ nominera sju andra bloggare och länka till dem
♦ berätta sju intressanta saker om dig själv

Allright.
Mina sju blir:

Yoicks: alldeles för sällan uppdaterad, men skarpt och roligt om diverse: konst, mode, reklam, litteratur. Just nu om/från Paris, där det vadas fram genom klichéerna (baguetter, takåsar...). Och: en fellow Issywoo:ian.

Spetsknypplerskan. För att jag tycker mycket om att ramla in någonstans och bli tipsad om saker jag inte kände till: konst, musik, litteratur, citat, infall. Och för att det är skönt med något som på det bästa av sätt inte alltid är "aktuellt". Ibland talar alla om samma saker, inte sant? Här är en som talar om sitt.

Band of Thebes. Om HBT-kultur: litteratur, film, politik, historia. Alltid intressant. Ofta något (för mig) nytt. Här hittade jag Isherwood. Här hittade jag Kingsolver. Här ramlar jag allt som oftast över författarskap som intresserar mig.

En blogg med nästan bara bilder är Advanced style: modefoton på "gamlingar" helt enkelt. Åldringar med style. Oftast fångade på gatan, allt från oerhört stylish till rätt bisarrt. Men ändå på något vis alltid hoppingivande och fint.

Nästan inte alls uppdaterad och kanske rentav död är Jessicas blogg: Shut up and write! som startades i ett uttrycksbehov i farvattnen kring debuten, och konsekvent har handlat om litteratur, bokbransch och skrivande. Just nu är Jessica hemma med bäbis så vi får väl se. Men nominering ska hon ha.

Istället för feelgood smakar det ju ibland bättre med lite feelbad, en smula bitterhet och ilska och ärlighet. Inte sant? Det får jag hos Arga bibliotekstanten, på ett bibliotek nära dig ... Hög [läs: nästan total] igenkänningsfaktor, även om jag ibland undrar om vi inte är rätt olika som personer, bloggförfattaren och jag ...

Slutligen nominerar jag gärna Ting och tankar. Om arkeologi och vetenskap, forskning, forskningsvärlden, avhandling(ar) medmera. Intresseväckande, spännande, lätt att följa och vilja läsa mer av.

Och sju saker om mig själv … äsch! Fem, jag orkar inte tänka ut fler. Fem är en bra siffra!

1. Jag saknar luktsinne sedan födseln. (= 7% invalid. Bisarrt men sant.)
2. Jag käkar LCHF (low carb high fat) sedan drygt ett år. Inga blodsockerfall. Yay!
3. Jag (och A) har kört bil tvärs över USA, fast åt "fel" håll: från San Francisco till New York. Nästan en månad tog vi på oss.
4. Jag talar rövarspråket tämligen obehindrat, men får sällan användning för det.
5. Två av mina första crushar i livet var på Lucky Luke och Optimus Prime.

3 kommentarer:

  1. Men Elin! Varför har du inte sagt att du talar rövarspråket?! Vi kan ju ha ytterst hemliga diskussioner tillsammans! Kanske mitt under bokcirkeln? :)

    Förresten, varsågod! Jag gillar verkligen din blogg!

    SvaraRadera
  2. haha! Som sagt: sällan man får användning!

    SvaraRadera
  3. Men!! Åh! Alltid så trevligt att få fina kommentarer av folk man gillar. Ska göra mitt bästa med uppdateringarna, förresten.

    SvaraRadera