fredag 8 januari 2010

Skryt/topplistor

Vilken bok tror ni ligger på 80:e plats på listan över mest utlånade böcker på biblioteken i Göteborg under 2009? Allt som återstår!! 
(Alltså, 80 låter kanske lite eller mycket eller vad heter det – som lite av en jumboplats. Men ICKE, säger jag: den tog sig alltså över huvud taget upp på en lista! 396 gånger har den lånats.)

Och se här, för en mindre kommun, vissa gynnsamma omständigheter (att göra författarbesök på biblioteket i Floda medan jag arbetade där, t.ex, och oanständigt många ex av boken i hyllorna), men ändå: fjärdeplats

Och när vi ändå håller på med siffror och listor kan jag meddela att boken lånats 3570 gånger på svenska folkbibliotek. 



Här kan ni föreställa er Cheshirekatten från Alice i Underlandet – när katten tonat bort och bara leendet är kvar. 

4 kommentarer:

  1. Det måste väl väl ändå betyda att du är en av de absolut mest lyckade romandebutanterna på Göteborgs stadsbibliotek? För där längre upp är det väl tjockt med Kepler (visserligen också en debutant men det låtsas jag inte om) och Stieg Larsson och grabbarna och drottningarna.

    (Själv tror jag att jag hanterat den en eller två gånger. Men jag jobbar på ställen som är mer för Schiefauers debut - som jag lånat ut flera gånger.)

    Grattis till det

    U.J.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    "absolut mest lyckad" är ju starka ord att säga om sig själv men att det gått bra för boken verkar ju tydligt! :-)

    SvaraRadera
  3. i hur många exemplar har den sålt boken?

    SvaraRadera
  4. Anonym: först tvåtusen, sen trycktes tusen till, dom vet jag inte riktigt hur dom sålt, pocketen trycktes det 5000 av och den har väl också sålt rätt bra.
    Har lite halvkass koll på siffrorna...

    SvaraRadera