lördag 30 januari 2010

Shitty first draft

På min dator har jag en liten gul dymo-lapp med texten VÅGA VARA DÅLIG. Jag tror att det var Klara som myntade det där, på Skurup. Det har hjälpt mig igenom många kämpiga stunder med fingrarna mot tangentbordet och pannan blåslagen mot texter. 

För tillfället läser jag Anne Lamotts Bird by bird – some instruktions on writing and life, och där finns ett annat mycket användbart begrepp: Shitty first draft. I princip är det ju samma sak, bara med en annan formulering. Skriv det bara, skriv det riktigt jävla dåligt bara du får ut det på papper/skärmen. Sedan kan man redigera det där första dåliga utkastet (Lamott skriver roligt om att hon alltid är rädd att bli påkörd av en buss innan hon hinner redigera det, tänk om världen skulle får reda på exakt hur shitty hennes shitty first drafts är!), och igen och igen och igen. 

Igår kväll, mitt i skrivandet, slet jag åt mig en penna och skrev SHITTY FIRST DRAFT! på en liten lapp som jag tejpade fast på datorn. 
Istället för att sitta och glo och försöka värka fram de där scenerna/samtalen/rörelserna är det lika bra att skriva det. Dåligt som fan men i alla fall skrivet. Går det inte att vaska fram något alls så har jag i alla fall skrivit, och ur det kommer det något bra, förr eller senare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar