fredag 8 januari 2010

Kaniner

I lägenheten i Berlin hittade jag en barnbok som gjorde otroligt starkt intryck på mig som liten. Die Kanincheninsel. Jag minns bilderna precis från när jag var barn, stämningen, färgerna. Jag vet faktiskt inte vad den heter på svenska, Kaninön, kanske? (Det låter underligt.)



Boken handlar om en kaninfabrik, otroligt dystert och hemskt, dit små kaniner kommer i lådor och får sitta i burar tills de ätit sig tjocka, då det kommer män och hämtar dem igen. Mer får man inte veta, och mer vet inte kaninerna heller. Undrar verkligen vad jag tänkte/inbillade mig som barn. Jag var ju rätt liten när jag/mina föräldrar läste boken. Kanske köpte jag helt enkelt konceptet med en okänd framtid. Kanske fattade jag? Minns inte, men det kan ju vara därför den gjorde sånt intryck på mig...
Till kaninfabriken kommer Den lilla bruna, och sätts i samma bur som Den stora gråa. Tillsammans rymmer de, men den stora gråa har glömt allt om världen och friheten, och tycker bara att det är otäckt. Den återvänder till fabriken, och den lilla bruna skuttar iväg på egen hand för att gräva sig en håla. 


... och den där boken jag hade med mig för att läsa i Berlin ser ut så här:



Sammanträffande? Eller vad är det med Tyskland och kaniner?

Jag måste säga att jag inte begriper varför Farväl till Berlin fått det där omslaget – om det inte verkligen ÄR något med Tyskland och kaniner – det framstår som rätt obegripligt. Men har inte hela den där nittonhundratalsserien (Lind & co) rätt mysko omslag?

6 kommentarer:

  1. Sammanträffande? jag skulle säga ett tydligt tecken.

    SvaraRadera
  2. Haha! Eller hur! Det här måste grävas djupare i!

    SvaraRadera
  3. Alice i underlandet? Kaninhål... Var det en slump att du just skrev " gräva djupare"??!

    SvaraRadera
  4. :-D
    ooooh, spoky!
    Men hur får vi in det tyska perspektivet? Östtyska kaniner? Gräva tunnlar under muren? Och Isherwood? Hjälp mig bena ut det här nu!

    SvaraRadera
  5. Svår nöt att knäcka det här (själv är jag mer inne på ekorrar, ett ledmotiv i mitt liv), jag ska grubbla vidare... :-)

    SvaraRadera
  6. Den heter Kaninen som vågade rymma

    SvaraRadera