lördag 8 februari 2014

Lite gammaldags musikcopy

Den här texten, tror ni att den är skriven av en man eller en kvinna?
Ursäkta. Hissa fördomsflagg etc. Men.

Pustervik i Göteborg presenterar alltså den kanadensiska singer/songwritern Basia Bulat, som spelar där den 24/2.
På inte mer än elva rader hinner skribenten med fraser som "en av Kanadas finaste naturtillgångar, den vackra sångfågeln", "fröken Bulat", "kvittrar hon fram […]melodier", "folkindieprinsessa", "systrarna Söderbergs omedelbara charm", "likasinnade tjejer".
Allvarligt talat, nej verkligen ALLVARLIGT TALAT, på hur många olika sätt tyckte skribenten att hen var tvungen att slänga sig med sexistklyschor? Det är så dåligt skrivet att jag nästan vill tro att det är en parodi. Tyvärr misstänker jag dock att det inte är det.

Vi kan väl ta ett litet utdrag, och göra ett experiment?
I höstas svepte en av Kanadas finaste naturtillgångar, den vackra sångfågeln James Johnson in över landet och tog både publik och kritiker med folkindiestorm […] Med utstrålning, röst och hjärta kvittrar han fram singer/songwriter-melodier som kan försätta berg. Rötterna finns hos 70-tals giganter som Bob Dylan och Pete Seeger och denna folkindieprins kommer tilltala alla som fallit för The Tallest Man on Earth, eller likasinnade killar som Bon Iver eller Christian Kjellvander. 
Låter det naturligt? Låter det som något som skulle gå att hitta någonstans i någon musikpublikation nånsin? Inte? 
Vad betyder ens "likasinnade tjejer"? Jag läser det om och om igen men jag fattar inte. Likasinnade? Tycker de likadant? Om vadå? Om att skribenten kanske borde gå Genusvetenskap A? Är det i den bemärkelsen de är likasinnade så är jag det med.

Något annat jag är: lite lagom nyfiken på vem som skrivit och hur det egentligen kunde gå så fel. 




Fotnot: Basia Bulat, om ni inte hört henne (det har ni förmodligen, jag är alltid sist, men jag älskar henne...), låter såhär: Basia Bulat – Tall Tall Shadow


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar