lördag 5 januari 2013

Årskrönika 2012

Ålrajt. Året 2012 i bilder. Varning: Det handlar mer om semester och heminredning än om litteratur. Den senare gör sig så mycket sämre på bild, tycks det. Men ni får åtminstone se hur jag haft det.

Januari
Året började med död och begravning. En alldeles för ung, alldeles för levande människa. Begravning i Maglehems kyrka, jag fick gå ut med gnöligt barn efter halva. Tittade på kyrkan och skymningen på håll.


Februari


Jag var fortfarande föräldraledig. Gick med Ivan till Slottsskogen och hälsade på Gotlandsrussen. Livet en stilla lunk.

Mars
Jag började jobba.

Vi kollade på Vasaloppet vid frukostbordet.

Vi var på Åland, på litteraturdagarna i Mariehamn. Mariehamn såg ut lite som Jokkmokk och fick genast en plats i mitt hjärta.



April
Vi gjorde vår årliga påskresa. Detta årets bonus: äta påskmat och få textrespons!



Maj
Var bland annat i Skåne.

Träffade nyfikna grisar som var lite blandade med vildsvin.


Juni
Ivan fyllde ett år. Jag och Jessica åkte till Stockholm och såg Tribadernas natt på Stadsteatern. Briljant pjäs!



Jag och kollegan C. ordnade bok-kollo ihop med Alingsås bibliotek. Vacker plats, glada ungdomar, fantastiskt jobb!


Juli


Vi körde husbil till Bretagne och var där i en vecka i det här fina huset. Prima liv.


På tillbakavägen (och just på min födelsedag) besökte vi Verdun.


Det syns ju knappt på bilden, men alla gropar och sänkor i marken är efter granater. Jag ville kräkas och gråta och ändå var det något av det bästa jag gjort.


Vi kom hem, fick nycklarna till nya lägenheten och började renovera.


Vi flyttade. En studie i självförakt och inverterad fengshui.


Augusti

Var på bröllop i zebraklänning. 

September



Bokmässa. Det vanliga. Fast jag blev intervjuad i teve om "bibliotekariens roll" (i förhållande till böcker med ev kontroversiellt innehåll).

Oktober
Vi åkte på höstbröllop i glashytta.


 Och alldeles strax därefter till Berlin.



Jag satt och skrev bland annat på ett fik där teet serverades i dessa pyttesmå koppar. 


November
Vi kaklade!



December
Vi slog in bokpaket på jobbet och gjorde oss till:





Det sista vi gjorde innan vi for till skåne för att fira nyår var att tapetsera köket, och så var det klart!




Och medan allt detta pågick skrev jag en ny roman NÄSTAN färdig. Med rätt mycket luckor kvar gick romanen och jag in i det nya året. Fulla av hopp och pirr och jäklaranamma. 

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul jämförelse. Alltså Mariehamn och Jokkmokk. Den gillar jag skarpt. Också i övrigt en fin årskrönika, men den där var min personliga favorit.

    SvaraRadera
  2. Ett mycket händelserikt år måste jag säga. Jag är imponerad. Själv har jag typ bytt blöjor och flyttat. Och så åkte jag till Finland på workshop.
    Jag får nog inte ihop något inlägg på det. Jag tänkte skriva ett inlägg om allt jag ställt in 2012 men det är nog inställt.

    U.J.

    SvaraRadera