torsdag 1 oktober 2015

Läsning: september

Månadens lista!

September har innehållit stor spännvidd, här är listan:

”Cities of ladies – Beguine communities in the medieval Low Countries 1200-1565”, Walter Simons
”Döden som straff”
”Bli som folk”, Stina Stoor
”För in de döda”, Hilary Mantel
”Paris, Lola & jag”, Moa Eriksson Sandberg
”Hörluren”, Leonora Carrington
”Drömmen om Ester”, Anna Jörgensdotter (outläst)
”Självporträtt”, Edouard Levé
”Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek”, U.K.O.N (Ulf Karl Olof Nilsson)
”Den bästa dagen är en dag av törst”, Jessica Kolterjahn

Samt halva ”Dödens dal”, Frank Westerman

Summa summarum: 9 och en halv (jag har helt enkelt inte hunnit färdigt med Westermans bok om dödens dal i Kamerun).
Fackböcker: 2 och en halv.
Böcker för ungdom: 1
Kvinnliga kontra manliga författare: 5-3

Jag öste på med det sista av mitt Thomas Cromwell-tema: Mantels andra bok samt UKON:s väldigt speciella romandebut om Henrik den åttonde. Listor, poetiska infall, moderna dialoger, detaljerade skeenden …

”Cities of ladies” har jag tuggat på länge, i småportioner, ända sedan i början av sommaren tror jag.

Leonora Carrington var en ny bekantskap – surrealist som jag fått tips om flera gånger och nu grep i farten. Gillade och häpnade. Mycket underhållande om gamla damer på ett äldreboende i Mexico som drömmer om lappland och löser mysterier samtidigt som en andra istid närmar sig … och mycket mer.

Stina Stoors novellsamling vill jag varmt rekommendera! Tycker om språket, motiven, temat med barndom och landskap, hus och bilar och hundar som återkommer på olika vis och ur olika aspekter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar