måndag 31 augusti 2015

Läsning: augusti

Juli var ju lite mager, men augusti ser bättre ut på läsfronten.
Så här:

Steglitsan, Donna Tartt
Wolf Hall, Hilary Mantel
Nemesis, Philip Roth
Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten, Anna Hedlin
När hundarna kommer, Jessica Schiefauer
Drömbärarna, Kerstin Lundberg Hahn
Balladen om en bruten näsa, Arne Svingen
Lite ihop, Johanna Lindbäck
Kärlekspizzan, Johan Rundberg
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, Ransom Riggs


Summa: 10 lästa böcker (varav Steglitsan ju påbörjades i juli, det var väl trehundra sidor kvar vid månadsskiftet tror jag.)
6 kvinnliga författare och 4 manliga.
För vuxna: 4 st
För barn/ungdom: 6 st. 
Tudortema: 2 st…

Det höga antalet barn/ungdom beror på att jag läser in mig till ett bokprat i slutet av veckan. Jessicas bok har jag ju läst förut, men aldrig i hårdpärm. Räknas det som omläsning?

Inga fackböcker, ingen poesi. Inget icke västerländskt… 

Jag tyckte om Steglitsan, även om den var väldigt lång och bitvis långrandig, jag tyckte slutet var svagare än vissa andra bitar (de där föreläsningarna om konstens kraft yada yada…) men stämningen och miljöerna har stannat hos mig. 

Wolf Hall var som ett mjukt vatten att flyta bort i, slurp! Fick inget annat gjort, ville bara läsa läsa läsa. 

Nemesis av Roth läste jag för att Helena en gång för längesen när den kommit på engelska skrev positivt och intressant om den, plus pga en fascination för polio (min farmor hade det som barn, samt postpoliosyndrom som vuxen/äldre). Kan dock konstatera att nja, Roth är nog inte min kopp te, helt enkelt. Jag har läst en roman av honom tidigare, Konspirationen mot Amerika, gillade den inte. Den här skulle jag väl inte säga att jag inte gillade, men det KLICKAR inte mellan mig och hans språk, hans sätt att skriva. 

Av böckerna för barn/ungdom vill jag – förutom Jessicas bok som är väldigt bra! – särskilt rekommendera Balladen om en bruten näsa. Fin och ganska smärtsam men varm och humoristisk om en pojke och hans mamma och hans lust att sjunga och inte boxas, bland annat.  

Nu ska jag läsa Stina Stoors novellsamling Bli som folk. Hejs svejs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar