måndag 22 november 2010

I brist på bättre: en enkät

Via bokhora från bokbabbel, en bokenkät.


Favoritbok i barndomen?

Beror väl på vad vi menar med barndom. Den första var Strit, sen kom Elsas nallar (åh!!! så fin!) ... Men säg Momo – eller kampen om tiden, då. Den har jag älskat mycket och både fått högläst och läst själv många gånger.


Vad läser du just nu?

Esterházys Ingen konst, Bjørn Sortlands Alla har ett hungrigt hjärta, Petina Gappahs Sorgesång för Easterly och på tåget hem idag började jag äntligen på Combüchens Spill.


Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?

Hannah Arendts Den banala ondskan (om Eichmann), Kristina Sandbergs Att föda ett barn och Liv Strömqvists Prins Charles känsla. En helt fantastisk treenighet, slår det mig nu när jag skrev dem efter varandra!


Dålig bokvana?

Att låna hem för mycket som jag inte läser ut. Det ligger nog både i släkten och i yrket.


Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Ovan nämnda läsning samt Øyehaugs Vänta, blinka, Grimsruds En dåre fri och några till jag inte minns på rak arm.


Har du en läsplatta?

Nope. Ingen smartphone heller. Jag har kikat på Kindle och tyckte den verkade rätt ok. Provat en annan läsplatta genom jobbet, men den hade ett gränssnitt som en pc från tidigt 90-tal och imponerade svårt lite.


Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?

Eh. Se ovan. Föredrar vet jag inte, det här med att läsa flera på en gång har kommit med bibliotekarieyrket. Innan var jag väldigt mycket en boks kvinna, och jag skulle kanske gärna vara det nu också, men det håller bara inte. Jag hattar.


Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?

Nä. Det är väl främst för att jag inte räknar mig till "bokbloggarna", utan skriver om böcker när andan faller på. De har dock, som sagt, förändrats med yrkeslivet.


Sämsta boken du läst i år?

Om vi inte räknar de där piratböckerna jag slafsar i mig med jämna mellanrum – och som jag ju redan på förhand VET är dåliga i någon bemärkelse, så måste jag nog tyvärr säga Oline Stigs Jupiters öga.


Bästa boken du läst i år?

Barbara Kingsolvers The Lacuna. (Jag orkar inte länka. Sök själva här i bloggen om ni inte minns/redan läst mitt tjat.)


Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?

pass – vet ej.

Vilken är din läsebekvämlighetszon?

pass – vet ej.


Kan du läsa på bussen?

Om jag inte åker baklänges kan jag det för det mesta. Men sitter oftast och hänger. Läser sedan på tåget.


Vilken är din favoritplats att läsa på?

Sängen/soffan.


Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?

Jag förutsätter att frågan handlar om privata böcker … Jag skriver mitt namn i böcker jag lånar ut, är nog bättre på att minnas vad jag lånat ut än vad jag lånat.


Viker du hundöron i dina böcker?

Ja. Inte som regel, men ibland för att återfinna sidor, ibland som bokmärke.


Skriver du någonsin i bokens marginaler?

Någonsin är ju ett rätt så omfattande ord. Nja, får jag säga. Mycket sällan, men jag kan nog inte säga aldrig, tror jag.


I studierelaterade böcker då?

De studierelaterade böcker jag faktiskt köpt medan jag studerat tror jag att jag då och då skrivit i. Fast lika ofta kommentarer till mig själv som matnyttigheter. Jag är mer förtjust de där i små post-it-liknande flärparna man kan skriva på och klistra i marginalen. Funkar bättre än både hundöron och marginalanteckningar!


Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?

Läser på svenska och på engelska i första hand, mer sällan på danska eller norska. Svenska är favoritspråket även om jag på senare tid insett att engelska funkar bättre än jag trott.


Vad får dig att älska en bok?

Iakttagelser, språk, långsamhet (ofta), en egen blick, när inte intresset för Berättelsen överskuggar intresset för att skildra situationer och scener.


Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?

Att jag gillar den. I yrkesutövandet är det knepigare och handlar lika mycket om att lyssna in vad respektive person kan tänkas önska/behöva/klara/tåla.


Favoritgenre?

Stora Klassiska Romaner.


Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?

Deckare läser jag i princip inte alls, pga generellt ointresse. Sci-fi mycket sällan. Feel-good romaner eller chick-lit i stort sett aldrig, också pga ointresse.


Favoritbiografi?

PO Enquists Ett annat liv om det gäller självbiografier. Witt-Brattströms om Moa Martinson kanske i biografigenren.


Har du någonsin läst en självhjälpsbok?

Tror inte det.

2 kommentarer:

  1. Vad är en självhjälpsbok egentligen? Jag trodde att den frågan var enkel men nu när jag läste enkäten hos dig slog det mig att skrivar-handboksgenren ligger rätt nära gränsen. Och när man väl accepterat dem börjar man kanske även inkludera de där handböckerna i hur man kaklar sitt eget badrum.

    Själv har jag antagligen läst ett par stycken, alltså även självhjälpsböcker i snävare mening men den enda jag kommer ihåg på rak arm var "Den kvinnliga fursten" om hur kvinnor skulle bli mer framgångsrika i näringslivet med hjälp av Machiavelli (det kanske kan anas att det skedde i studiesyfte) och det enda konkreta jag minns från den var att man skulle klä sig i vitt och bejaka sina bröst.

    U.J.

    SvaraRadera
  2. Haha! "Den kvinnliga fursten" låter ju helt fantastisk! Alltid härligt när man ska lära sig att "bejaka" olika delar av kroppen. Den egna kroppens tyranni.
    Men, jo, eller nej menar jag, jag tänker nog inte att skrivarhandledningsböcker (som jag ju läst en del) räknas till självhjälp. Självhjälp, för mig är det betydelsebärande ledet det första, att det är självet, personen/personligheten som ska ha hjälp. I stil med att bejaka sina bröst, alltså.
    Men visst, helt självklart är det kanske inte. Men: kan vi inte för enkelhetens skull låta det vara det?

    SvaraRadera