tisdag 6 juli 2010

Semesterläsning

"Man får en liten hög" sa min charmige lärare på dramatikkursen på littvet. Han var exilamerikan, och det han egentligen menade var: you get a little high. (Jag minns inte alls vad det hela handlade om, bara denna roliga felöversättning.)
Jag har också en liten hög, av semesterböcker. En hög som inte nämnvärt skiljer sig från högarna på olika platser av hemmet under resten av året. Men ändå, here goes:

På omläsningslistan står Vredens druvor, en favorit som jag nu inte läst på rätt många år. Jag har den på svenska i hyllan så det blir nog det. Har läst den både på engelska och svenska tidigare.


Om ondskans återkomst, om den "goda" litteraturen, med anknytning till pjäsen vi såg i Berlin i maj. Jag har läst de första avsnitten, läste lite högt för J. på stranden i Karlshamn häromdagen och det ledde till intensiva diskussioner över jordgubbarna och grädden (fast vi var ju överens, förstås).


Jag läste nyligen Fyra dagar i mars av Jens Christian Grøndahl, efter rekommendation av en kollega. Tänkte jag skulle provsmaka mig vidare genom hans författarskap och lånade Röda händer, som jag bara precis hunnit börja på. Sjuttiotal och lite Baader-Meinhof på ett hörn, det verkar lovande.


Jonathan Lindströms Bronsåldersmordet.
Lindström är en favorit när det gäller faktaböcker för barn, kolla in hans Allt från början, tex, den är underbar! Den har jag bokpratat om för några tredjeklassare under våren – toppen! För ganska längesen läste jag om den här tegelstenen till bok på en blogg, och så dök den upp på en skylthylla på jobbet så lägligt precis innan semestern.


... och liksom förra sommaren ska jag se om det kommer en dag då jag plockar ner De välvilliga ur bokhyllan. A har läst och talar sig varm, men tjockleken, ämnet, etc. gör att jag drar mig lite. Men jag vill! Jag ska!

2 kommentarer:

  1. Jens Christian Grøndahl är en gammal favorit, men det var längesedan jag läste något av honom. Lucca är himla bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, Lucca är jag sugen på också. Det var väl nån sorts genombrott för honom? Det är i alla fall en titel som ringer en klocka i mitt huvud...

    SvaraRadera