Jag tänker på texten och som så ofta undflyr den mig.
Vad har jag? Vad finns? Vad syns?
När jag pratar om texten, om förutsättningarna platsen tiden människorna i den så kan jag bli rädd att jag inte lyckats ANVÄNDA allt det där. Där finns så mycket. Och som Jessica sa: GRÄV DÄR DU STÅR! Ja, det är det jag försökt göra. Men hur väl fungerar det? Genomförandet av idén, detta svåra svåra.
Att det ska vara så svårt att förhålla sig till sin text! När jag befinner mig inuti den så ser jag det, känner det, andas det. Men nu, utifrån, ett halvt steg bort: ?
Och för att det är min enda referens försöker jag minnas hur det var när jag skrev debutboken. Hur kände jag? Hur tänkte jag? Var det så här?
Nej, jag tror att jag var mycket mindre fokuserad på Att Bli Färdig. Det är en plåga som kommit nu, med bok nummer två. Allt som återstår bara skrev jag, skrev och skrev och skrev och lät det ta tid. Det fanns inga krav andra än att skriva den. Det borde det ju inte göra nu heller, men jag skapar kraven inuti huvudet.
Att det finns en punkt då debuten gavs ut gör att tiden mellan då och nu kan mätas och sträckas ut och tyckas bli lång. Men!, jag har ju faktiskt bara skrivit på detta nya i lite mer än ett år (jag började, enligt mina worddokument, den 17 augusti 2008). Debuten tog tre år att skriva, minst. Kanske fyra.
Tiden är inte viktig, varför är det så svårt att begripa?
Och varför spelar allt detta irrelevanta så stor roll i skrivandet? I tänkandet? I koncentrationen?
Bort det! som August skulle ha sagt.
Tre års regelbundet skrivande? Eller skrivande i intensiva perioder utspridda över tre år?
SvaraRaderaU.J.
Tre års regelbundet skrivande. Samtidigt som jag pluggade/jobbade/pluggade och jobbade. Men regelbundet, visst.
SvaraRadera