tisdag 17 augusti 2010

Lost in a Good Book

Mer Jasper Fforde. Å, vad det är fint att upptäcka romaner man borde ha funnit för längesen, och nu en kort stund till har framför sig. Njutningen!

Och jag hade rätt: det ska ju definitivt läsas på engelska. Jösses. Lova mig att ni inte försöker på svenska!

LIAGB (som vi väl kan kalla den) tar vid där The Eyre Affair slutade. Thursday Next jagar vidare efter skurkar (Acheron Hades var ju faktiskt bara den TREDJE värsta skurken i världen ...), litterära komplotter, reser i tiden tillsammans med sin far, har hela jorden att rädda (12:e december förvandlas annars allting – ALLTING – till en underlig rosa klegga), samt sörjer att Landen, hennes make, blivit utraderad av überföretaget Goliath, med benägen hjälp från The ChronoGuards (han räddas helt enkelt inte längre till livet av sin far när han håller på att drunkna som barn, utan drunknar verkligen). Tack och lov lever han fortfarande i Thursdays minnen, men bara där.

Det är vansinnigt roligt, nästan hela tiden. Och bildat. Och smart. Och bra på riktigt – tror jag! (Men vad är litterär kvalitet egentligen?) LITTERÄRT är det åtminstone så det förslår, jag måste nu ge mig ut på en liten googletur efter namn, titlar, etc. Klassisk engelsk litteratur (förutom lite Brontë) är faktiskt inte min avdelning, så här känner jag mig då och då lite vilsen.

Imorrn ska jag ta och låna med mig nästa: The Well of Lost Plots, om ingen har ryckt den från hyllan för mig.

Å, förresten, varsågoda:
"Good afternoon, Mr Cat."
The cat's eyes opened wide and the grin fell from his face. He looked up and down the corridor for a few moments and then enquired:
"Me?"
I stifled a laugh.
"I don't see any others."
"Ah!" replied the cat, grinning more than ever. "That's because you have a temporary form of cat blindness."
"I'm not sure I've heard of that."
"It's quite common," he replied airily. "I suppose you have heard of knight blindness, when you can't see any knights?"
"It's night, not knight," I corrected him.
"It all sounds the same to me." (s.163)
Thursday Next möter Cheshirekatten (som efter att countygränserna flyttats numera heter "Unitary Authority of Warrington Cat") i ... well ... Biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar