onsdag 7 oktober 2009

100% kapitalism

"Min litteratur har stått som ett laddat vapen. Som motstånd och möjlighet, som något storslaget, oformligt, olydigt och omstörtande. Som det värdelösa och ovärderliga. Det känns som om det är dags att gå till handling: skjuta sönder varan nu."

... skriver Jenny Tunedal i Aftonbladet idag, apropå Bokhoras redaktörskap för Album, som släpptes lagom till Bok- och Bibliotek härom veckan. Mycket bra!
Jag har inte läst produkten i fråga, men jag har bläddrat i den. Och jag har följt Bokhora-bloggen. Notera tempus: nu tittar jag in nån gång då och då, men orkar sällan läsa hela texterna.

Alldeles för mycket bok-kramande. Alldeles för lite prat om Litteraturen. Fortfarande, trots manifestdebatt och what-not.

2 kommentarer:

  1. Elin, jag håller helt med! Det tog ett tag innan jag förstod varför det skavde så att läsa Bokhorabloggen, samtidigt vill man ju inte vara Captain Bring-Down och komma och klaga på att folk är positiva till böcker. Lösningen är väl att vända sig åt ett annat håll och skapa något eget, eller i mitt fall uppmärksamma de som skapar något eget.

    SvaraRadera
  2. Samma här! Länge tänkte jag bara: "himla bra med en blogg om litteratur" men märkte att jag drog mig mer och mer... Heja Tunedal! ...och heja oss! ;-)

    SvaraRadera