onsdag 5 augusti 2015

Läsning: juli

Hmmm.
Man hade ju kunnat tänka att semester = lästid, men icke. Semester = umgänge, tydligen.

Listan för juli månad ser därför ut såhär:

Go set a Watchman, Harper Lee
Steglitsan, Donna Tartt (ca 400 av 780 sidor).

Japp, det var det.
Köpte Lees bok i en bokhandel i Barcelona (enligt principen: gå in och hitta den ena dagen, hålla i den men låta bli att köpa. Råka komma till samma ställe dagen efter, och då hastigt bestämma mig för att faktiskt köpa boken). Läste i bil, på strand, i solstol. Gillade den! Visst är den inte lika stor och bra och djup och gripande som To kill a mockingbird, men det hade jag inte väntat. Den är ju en skiss, en debut (om än outgiven som sådan).
Jag tyckte om att få vara i miljön och i språket, och jag tyckte om att den handlar om rasism och om en (knappt än) gryende medborgarrättsrörelse. Och den där Atticus, som jag förstås också pratat om som en av de bästa fadersporträtten i litteraturen, visst behövde han få sin gloria lite på sned.

Sen började jag tugga mig igenom Steglitsan, och det tog sitt lilla tag, även om jag läste rätt snabbt. Nu är den utläst, och kommer i nästa månads lista...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar