måndag 4 mars 2013

Tredje romanen?

Jag drömde en grej, okej? Om ni inte vill läsa så strunta i det. Men jag måste bara skriva ner det.

Såhär: jag hade fått tredje romanen från tryck, åtminstone ett exemplar.
På framsidan var det en bild av en kvinna, som stirrade med väldigt speciell min in i kameran. Som en vansinnig, kan vi säga. Hon stod lite vriden, för hon höll tag i en stor rosa, taggig blomma som växte bakom henne. På bokens baksida var bilden på kvinnan igen, men nu hade hon den rosa blomman istället för huvud.

Jag bläddrade i boken, inte alls den bok jag i verkligheten skrivit, men i drömmen stämde det. Ännu en djungelroman tror jag att det var, ganska komplicerad intrig, jag minns inte alls vad den handlade om. Däremot var boken väldigt tjock, typ 500 eller 600 sidor. Och jag tänkte: Men oj, manuset var ju inte ens 200 A4 (vilket stämmer med verkligheten).
Så pratade jag med min redaktör, som sa lite som i förbifarten, att:
"Det är ju inte ditt slut som är med i romanen, utan det som jag och Michel skrev utifrån dina ramar." "Ojdå", sa jag, "Det har ingen sagt till mig. Jag har inte ens fått läsa det!"
"Inte?"
Jag bläddrade i boken igen, och i slutet började boken handla väldigt mycket om förintelsen, tydligen som nån sorts liknelse eller förtydligande av det som resten av romanen handlade om.

En väldigt underlig känsla. På gränsen till mardröm, men inte riktigt.
Inte heller särskilt svårtolkat, antar jag. Särskilt med tanke på att jag skickat manuset till förlaget för ett par veckor sedan ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar