fredag 14 september 2012

Allt är en del av en karta som långsamt blir större

Sitter i soffan efter en rätt gräslig vecka, dricker lite vin och lyssnar på grannens musik. Just nu är det den-där-låten-från-soundtracket-till-Juno. Ni vet? (*)

Jag tänker på en massa saker, men fokuserar inte tillräckligt för att skriva. Bara detta.

Jag har en grej, som kanske alla har? Att ibland, mitt i ingenting eller något annat, så dyker det upp ett minne av en plats jag varit på. Förut idag, när jag lekte med barnet, fick jag en supertydlig minnesbild av en gata i San Francisco där jag och A gick en gång. Vet inte VAR i stan, bara att vi gick där. På väg från Height-Asbury, kan jag väl gissa. Men bara sådär. En helt alldaglig intetsägande vägsträcka, en transportsträcka verkligen. Som jag väl aldrig tänkt på sen dess (och vad var det? 2003?).
Är det så för alla? Att det är just obetydliga platser som dyker upp?

De betydelsefulla finns i minnet på ett mer aktivt sätt (Alcatraz, Taj Mahal, Rio Grande) men dehär lowkey snuttarna av gator eller vägar eller platser finns förstås också, men inte lika tillgängligt lagrade. Och dyker därför upp lite hipp som happ. Så tänker jag mig det.



Hmmm. Mer var det nog inte.





* den här låten. Förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar