Ja, efter att ha läst En enda man kan jag inte annat än misstänka att filmen kommer att göra varje fan av romanen besviken. Hur mycket jag än hoppas på Colin Firth ...
Ikväll hade vi bokcirkelsamtal om den. Vi var rörande överens (för en gångs skull!) om att den var bra, en favorit. En stor roman i en liten roman.
Jag tyckte verkligen fantastiskt mycket om boken. Något av det bästa jag läst på länge. Den har så mycket av sådant som jag uppskattar: koncentration, långsamhet, en skarp blick på tillvaron, precisa iakttagelser, en lågmäldhet...
Och å, kurvan från inledningen till slutet!
Jag har suttit med min egen text det senaste och visserligen haft flyt men också tänkt att å, någon gång ska jag skriva en bok som är sådär: koncentrerad, avgränsad, fokuserad, intelligent. Inte dessa massor av ord som jag ibland upplever att det blir. Inte detta böljande buktande persongalleri som ska hållas ihop, hållas igång. Här är ju en tydlig person: George. Sedan också människorna runt omkring honom, men det är George som är centrum, själva bokens kärna.
I mitt eget sökande efter röst/perspektiv fascineras jag av denna som jag upplever som ganska djärva röst i boken. Berättarrösten, denna George fast ändå inte, är det Isherwood själv?
Jag måste citera från de första sidorna:
"Dess nakenhet måste täckas över. Den måste kläs i kläder eftersom den ska gå ut i andra människors värld, och dessa andra måste kunna känna igen den. Dess beteende måste accepteras av dem.
Lydigt tvättar och rakar den sig, borstar håret, för den tar sitt ansvar gentemot andra. Den är till och med glad över att ha fått sin plats bland dem. Den vet vad som förväntas av den.
Den vet vad den heter. Den heter George."
Detta långsamma tillblivande som sedan fortgår boken igenom, kan man väl säga. Jag kan förstå frestelsen att filmatisera, romanen är verkligen mycket filmisk. Men om det lyckas? Återstår att se. Jag tror inte riktigt det. Jag kan visserligen verkligen föreställa mig Colin Firth som George (fast jag såg ju faktiskt trailern till filmen INNAN jag läste boken, underlig ordning, inte sant?).
Härom dagen beställde jag ytterligare två böcker av Isherwood (eftersom det inte tycks vara någon hejd på hur mycket böcker jag tillåter mig själv att köpa): Farväl till Berlin (som jag ska läsa i Berlin över jul och nyår, tänkte jag) och Christopher and his kind, någon sorts (avgränsad eller begränsad) självbiografi, också om/från Berlin. Nu är det kanske tidigt att ropa hej och hurra och dra enorma växlar på detta, men jag upplever att jag hittat en ny författare, ett nytt författarskap åt mig själv.
Dessutom pratade vi nu äntligen om Stewe, men det måste faktiskt sparas till ett eget inlägg när jag rett ut det hela. Än så länge kan jag bara säga: !!!!!?!
Åh - jag läste ut A Single Man inatt, såg också trailern först. Tyckte också väldigt mycket om den förra, den Isherwoodska oblödigheten och nästan påfrestande franka tonen. (nu börjar jag låta pretentiös, så här sätter jag punkt.)
SvaraRaderaFilmen misstänker jag kommer att ha lite samma problem som 2008 års nyfilmatisering av En förlorad värld - det vill säga när man låter en (förhållandevis) subtil och lågmäld roman genomgå Hollywoodbehandlingen och kommer ut på samma sidan som en uppblåst, polerad och tråkig långfilm. Den verkar bättre än En förlorad värld (vilket är en slutsats jag drar baserat på avsaknaden av actionfilmsmusik i trailern), men framförallt verkar den snygg.
Eh, andra sidan. Typo.
SvaraRaderaMm, snygg indeed, men jag oroar mig också över den där Hollywoodiseringen. Men: jag kommer att se den! Bara för att veta säkert att det INTE lyckats (med ett litet litet hopp förstås...)
SvaraRadera