söndag 7 juni 2015

I Alina Starkovs värld

Läste Leigh Barduros I ljusets makt nu i helgen, och sen ikväll ramlade jag över några bilder på en blogg jag brukar läsa. Tänker mig att en del av miljöerna i boken ser ut ungefär såhär.
















För att säga något mer: jag gillade den. Spännande historia, fina och lite annorlunda fantasymiljöer. Det ryskinspirerade var fint och spännande, gillade hur det var genomfört i språket och ortnamnen.
Men den där blurben av Veronica Roth om att det inte liknar någonting annat gör mig lite trött. Här är ju ändå Fantasys grundingredienser 1A:
Ung person som sig själv ovetande har Krafter, ledsagas/utbildas av äldre klok och bister person, någon verkar god men har onda syften.
Men jaja, jag tyckte det var bra genomfört i alla fall. Och sträckläste. Vet inte om jag intresserar mig tillräckligt för att läsa de två andra delarna också (kommer i september och typ till våren), får väl se. Tips för fantasyläsare och andra, dock!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa. Har du läst Hearns "Över näktergalens golv"?
    Jag har motsvarande förhållande till den. Den sägs vara mycket originell men jag kommer nog inte läsa fler delar för berättelsen framstår som ganska endemisk om man bortser från de japanska inslagen. Komplett med att de fiender som tidigare varit nästan oövervinnerliga mot slutet verkar gå att nedkämpa på rent adrennalin, att borgen de slåss i börjar brinna men de bryr sig inte ändå utan fajtas vidare etc etc.
    Plus att "Det olyckliga slutet" som motiverar fler böcker nog skulle kunnat undvikas med en lite finurligare författare. Om det funnits intresse för det.

    U.J.

    SvaraRadera